Opero hostilo světové odborníky na filmovou hudbu. Večer patřil 26 festivalům evropské značky EFFE

Další ze série pravidelných Soundsgate workshopů s podporou INTERGRAM proběhl v neděli za účasti hvězdných jmen. Vedle hollywoodského hosta Eliy Cmirala dorazil také režisér Jiří Vejdělek nebo držitel Českého lva Petr Wajsar. Program večer završilo slavnostní předávání evropských ocenění EFFE významným českým festivalům.

Hudební skladatel Elia Cmiral. Foto: Jan Tran

V pořadí již 5. workshop, tentokrát s podtitulem „Filmová hudba“, nabídl 29. září v Operu praktickou a diskusní část. Už od dopoledních hodin měli hudební skladatelé možnost v INTERGRAM room konzultovat své vlastní práce například s hvězdným filmovým skladatelem Eliou Cmiralem, dověděli se spoustu zajímavostí o produkci popové hudby v Británii a o své zkušenosti s nahráváním a technikou se podělili také absolvent Berklee Tomáš Živor a držitel Českého lva za hudbu k filmu Hastrman Petr Wajsar.

„Ještě pár dní před akcí jsme obdrželi zprávu, že náš nejočekávanější host, hollywoodský filmový skladatel Elia Cmiral, neodletěl z letiště v Los Angeles kvůli problémům s doklady. Absolvoval náročné cestování mezi švédskou a českou ambasádou, protelefonoval spoustu hodin a když se mu nakonec i za pomoci Soundsgate podařilo vycestovat, při přestupu v Moskvě ztratil kufry. I přes to všechno nakonec dorazil. Moc si toho vážíme.“ vítal skladatele Cmirala hudebník, dramaturg a jeden pořadatelů workshopu Alexandr Smutný.

Alexandr Smutný, Jiří Vejdělek, Elia Cmiral a Benjamin Tuček. Foto: Jan Tran

Do jaké míry ovlivňuje hudba efekt audiovizuálního díla? Jakou cestou by se měla ubírat česká filmová hudba a hudba v audiovizi? Tahle témata společně otevřeli skladatel Elia Cmiral, režisér Jiří Vejdělek (Ženy v pokušení , Muži v naději) a scénárista a režisér Benjamin Tuček (Prezident Blaník, Děvčátko) ve společné velmi zajímavé panelové diskusi pod vedením Alexandra Smutného.

Na workshop a diskusi poté navázal slavnostní večer, na kterém 26 českých festivalů obdrželo evropské ocenění EFFE 2019-2020 – evropskou značku kvality, kterou jednou za dva roky uděluje Evropská festivalová asociace za podpory Evropské komise a Evropského parlamentu. Mezi oceněnými byly například festivaly Pražské jaro, Khamoro, Tanec Praha, Letní Letná, Cirkulum, Meeting Brno, Malá inventura, Festival outdoorových filmů, Theatrum Kuks, KoresponDance, Divadelní Flora a řada dalších.

Zástupci festivalu Khamoro. Foto: Jan Tran

Večer byl iniciován oficiálním českým EFFE Hubem, kterým je nyní organizace Culture Matters. Její ředitelka Tereza Raabová upřesnila, že Evropská festivalová asociace letos udělila značku kvality EFFE 2019-2020 asi 760 festivalům ze 45 zemí, z toho šestadvaceti festivalům z ČR. Dále z těchto festivalů vybírá mezinárodní porota výjimečné inspirativní festivaly, jež získávají
nejvyšší ocenění EFFE Award . Vítězové byli vyhlášeni tento týden v Bruselu, mezi 24 laureátů na toto nejvyšší ocenění se dostaly i dva české festivaly – Pražské jaro a Khamoro.

Workshopu a předávání cen EFFE se účastnili i zástupci INTERGRAM, partnera obou akcí. Foto: Jan Tran

„EFFE Label je obrovským oceněním naší práce a je pro nás velikou ctí stát se jejími držiteli. Jedním z kritérií pro udělení ocenění EFFE je i podpora mezikulturního dialogu a právě ten je
hlavním smyslem festivalu Khamoro, který pořádáme již 21 let. Věříme, že právě hudba může být tím nejlepším nástrojem, který přispívá k porozumění mezi národy,“ říká ředitelka festivalu
Khamoro Jelena Silajdžić.

„Nesmírně si vážíme tohoto ocenění, díky kterému jsme se ocitli v prestižní společnosti kupříkladu slavného londýnského festivalu BBC Proms, s nímž sdílíme vizi pestře koncipované
dramaturgie,“ uvedl ředitel Pražského jara Roman Bělor. Večer moderoval Justin Svoboda a slavnostní ocenění zpestřili hudebním vystoupením písničkářka Kateřina Marie Tichá a zpěvák Thom Artway (rozhovor s ním si můžete přečíst zde).

2020-05-25T13:05:32+02:00 3. října 2019|Štítky: , , , |