Nejen Netflix či HBO Go. Sledování filmů online nabízejí i české VOD služby

Koronavirová epidemie jim přivedla nečekanou vlnu nových předplatitelů. Nyní se české VOD platformy nabízející sledování filmů online snaží nové diváky udržet a nabídnout jim služby, které zaujmou i v mezinárodní konkurenci. Jejich ambicí přitom není Netflixu či HBO Go konkurovat. Naopak chtějí nabídnout něco, co mezinárodní giganti nemohou. Nebo alespoň prozatím.

Mezi tři největší české VOD služby patří Aerovod, DAFilmsEdisonline. Každá je svým způsobem jedinečná a zaměřuje se na odlišné snímky. Zatímco Aerovod nabízí filmy prověřené v kinech jeho mateřské společnosti Aerofilms, DAFilms se věnuje dokumentům a Edisonline se soustředí na snímky z významných evropských festivalů. Čím si udržují diváky a jak přilákat nové zájemce? Čím je jejich služba jedinečná? A jsou čeští diváci za sledování filmů online ochotni platit? Na to jsme se zeptali zástupců všech tří zmiňovaných platforem.

AEROVOD

Jednou z nejznámějších českých VOD služeb je Aerovod, který patří k filmové distribuční společnosti Aerofilms. Podstatnou část online videotéky tak tvoří filmy, které se distribuovaly v pražských kinech Aero, Světozor a Bio Oko, Univerzitním kině Scala v Brně a Bio Central v Hradci Králové. Většina snímků je v původním znění s českými titulky od předních českých překladatelů, v případě pohádek a rodinných snímků pak nechybí ani varianty s dabingem.

Diváci u nás najdou pečlivě kurátorovaný filmový výběr. Upřednostňujeme kvalitu nad kvantitou. Naše filmotéka se každým týdnem rozrůstá, výběr uživatelům usnadňujeme filmovými kolekcemi a doporučeními od zajímavých osobností,” přibližuje Aerovod jeho tisková mluvčí Hana Chybíková. S velkými mezinárodními hráči, jako jsou Netflix či HBO Go, Aerovod nesoupeří a ani v tom nemá ambice. “Oproti těmto službám nenabízíme seriály, reality show ani původní tvorbu, byť podstatnou část naší filmotéky tvoří filmy, které jsme distribuovali v kinech. Filmy jsou navíc dostupné pouze v České republice a na Slovensku,” vysvětluje Chybíková.

Výrazný růst předplatitelů přinesl Aerovodu koronavirus, zejména první měsíce, kdy zůstávali lidé doma. “Během karantény jsme zaznamenali nárůst uživatelů i tržeb, a to až šestinásobný oproti doposud nejúspěšnějšímu měsíci, kterým byl prosinec 2019,” říká Chybíková. “České publikum se za sledování filmů online platit teprve učí, ale vzhledem k nárůstu našich uživatelů během karantény věříme, že podobně jako je běžné platit za hudbu, bude brzy zcela běžné platit za sledování filmů doma,” doufá.

Na podzim loňského roku prošel Aerovod výraznou změnou. Nabídl přehlednější design, přidal tematické kolekce i výběry od zajímavých osobností. Zavedl také možnost předplatného. To v současné době stojí 150 korun na měsíc, případně 1650 korun na rok. Zájemci si mohou zaplatit také přehrání jediného filmu za 60 korun, případně jeho stažení do počítače za 110 korun. “Aerovod se stále vyvíjí a tak i do budoucna plánujeme další novinky, které divákům usnadní orientaci a jeho užívání,” dodává Chybíková, “tento měsíc jsme například vylepšili uživatelské rozhraní, kdy je možné si ukládat filmy, které by člověk chtěl v budoucnu vidět a budovat si tak svou to watch‘ knihovničku.”

DAFILMS

Posouvání hranic dokumentárního filmu, propagace jeho rozmanitosti a podpora kvalitní autorské tvorby. Na to se zaměřuje český internetový portál DAFilms, který je hlavním projektem festivalové sítě Doc Alliance. Ta představuje mezinárodní platformu online distribuce dokumentárních a experimentálních snímků s důrazem na evropskou kinematografii. Vznikla jako výsledek partnerství sedmi klíčových evropských festivalů dokumentárního filmu, mezi nimiž nechybí ani Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava.

Díky spolupráci s předními evropskými festivaly dokumentárních filmů mohou na DAFilms diváci objevit snímky, které jinde nenajdou. Většinou jsou to filmy silných autorských osobností, které sklízí mezinárodní úspěchy,” přibližuje službu její tiskový mluvčí Martin Černý. Rovněž uvádíme retrospektivy uznávaných filmařů, jako jsou Chantal Akerman, Chris Marker, Wang Bing, Agnès Varda nebo Viktor Kosaovskij. Z českých tvůrců to jsou filmy Heleny Třeštíkové, Víta Klusáka, Filipa Remundy, Karla Vachka nebo Pavla Kouteckého. Starší snímky všech těchto českých i mezinárodních autorů jsou obecně velmi těžko dostupné,” dodává.

Kromě dokumentů nabízí DAFilms také současné české snímky, a to díky spolupráci s Českým lvem. Velkou část programu zaujímají také klasiky československé kinematografie, které byly v posledních letech digitálně restaurované. Mezi nimi najdeme snímky od Věry Chytilové, Miloše Formana, Vojtěcha Jasného a dalších,” pokračuje Černý s tím, že tým dramaturgů pro diváky pravidelně připravuje programové speciály, tematické cykly nebo filmy týdne. Filmy u nás nedoporučují algoritmy, ale konkrétní lidé, kteří mají skvělý přehled v současné kinematografii,” vysvětluje.

Ani DAFilms nemá ambici vyrovnat se mezinárodním službám, jako je Netflix. Nadnárodní působnost těchto společností a vlastní filmová produkce jim umožňuje uvádět veškerý obsah exkluzivně a v rámci předplatného, což není pro menší VOD služby reálné. I z toho je náš obchodní model odlišný. Diváci si na DAFilms nemusí kupovat předplatné, ale mohou si zakoupit přehrání nebo legální stažení jednotlivého filmu,” uvádí Černý. Předplatné zájemci pořídí za 135 korun měsíčně, případně za 1350 korun ročně. Jestliže si budou chtít přehrát pouze jeden film, zaplatí 59 korun, za jeho stažení pak 99 korun. Některé snímky, většinou čerstvé novinky, nelze přehrát v rámci předplatného.

Také DAFilms zaznamenal díky koronaviru nárůst počtu diváků. V uplynulém půlroce výrazně narostl počet diváků, kteří sledovali filmy v našem katalogu. To nesporně souvisí s obdobím karantény, během níž se návštěvnost i sledovanost filmů zvýšila téměř pětinásobně. V následujících měsících po odeznění prvotního šoku se čísla sledovanosti ustálila na 2,5 násobku hodnot ve srovnání s měsícem před vyhlášením nouzového stavu i ve srovnání se stejným obdobím minulého roku,” dodává Černý.

EDISONLINE

Teprve v červnu 2020 spustila svou streamingovou službu distribuční společnost Film Europe, ale již nyní se může chlubit publikem čítajícím několik stovek diváků. Jedná se o vůbec první česlo-slovenskou videotéku, která se zaměřuje především na světový festivalový film. Naše vize je především v kurátorské práci s jednotlivými filmy a festivaly a také v propojení mezi kinem a online prostorem,” vysvětluje obchodní ředitel Film Europe Tomáš Žondra.

Zájemci na Edisonline najdou nejen neustále se rozšiřující nabídku převážně evropských filmů z Cannes, Berlína či Benátek, ale také snímky pro děti. Nechybí filmy oceněné na prestižních festivalech, ikonické světové snímky i hodnotné objevy z menších zemí. Skrze platformu je rovněž možné sledovat televizní programy Film Europe či Film Europe+. Myslíme si, že online prostor je úžasná věc, která umožňuje divákům najít si přesně ten typ zábavy, který ho zajímá. V tomto případě se jedná o filmy, které jinde neuvidí a u nás je může sledovat legálně,” říká Žondra, věřím, že si taková služba své diváky vždy najde. Zejména když není cena předplatného příliš vysoká.”

Potenciál vidí zejména v unikátním propojení videotéky Edisonline s celým zbývajícím filmovým ekosystémem, který zahrnuje významné evropské festivaly, jako jsou Be2Can či Scandi, artová kina a Edison Filmhub s televizními kanály.Samozřejmě plánujeme další rozvoj videotéky. Každý měsíc přibývá přibližně třicítka nových snímků,” uvádí Žondra. Filmy jsou ve videotéce řazeny podle žánrů, festivalů i podle zemí, ve kterých vznikly.

Právě cenu měsíčního předplatného v hodnotě jednoho lístku do kina (na měsíc si službu divák předplatí za 155 korun, na rok za 1 860 korun), unikátnost a žánrovou pestrost považuje Žondra za hlavní charakteristiky Edisonline, díky kterým může služba oslovit širší publikum. Sázíme také na velmi pokročilé, rychlé a intuitivní ovládání s širokou škálou podporovaných zařízení, jako jsou Apple, Apple TV, Android, Android TV a podobné, které u mnohých služeb chybí a v Edisonline je máte k dispozici, a to včetně notifikací na Apple Watch,” dodává Žondra.

Co dál?

Není tedy pochyb, že české VOD služby si své místo u českých filmových fanoušků najdou. A jejich potenciál je možná ještě mnohem větší, než jak se jeví v současnosti. “Během letošního jara, kdy se většina kulturních akcí musela zrušit nebo přesunout do online prostředí, se ukázalo, že sledování obsahu online se může v některých odvětvích stát žádanou alternativou. Již dlouhodobě se ukazuje, že diváci chtějí na internetu sledovat nový obsah. V tomto ohledu bude zajímavé pozorovat, jak na tuto situaci zareagují filmoví distributoři a producenti,” vysvětluje Martin Černý.

“Zejména uvádění dokumentárních filmů souběžně s uvedením do kin představuje plnohodnotný kanál distribuce, díky němuž se filmové dílo může dostat k novým divákům. Ať už z důvodu, že se nedostanou na film do kina nebo film zrovna není v jejich kině aktuálně na programu,” dodává.

2020-09-09T10:08:41+02:00 9. září 2020|Štítky: |