O počátcích Nadace Život umělce s jejím prvním ředitelem Jiřím Novotným

Nadace Život umělce slaví tento rok své 30. narozeniny. Proč vlastně vznikla? Jaká byla její základní myšlenka? A kdo za jejím vznikem stál? O tom jsme mluvili s jejím prvním ředitelem Jiřím Novotným. 

“Podstatné je, že se v devadesátých letech práv výkonných umělců ujali lidé, kterým bylo 30 až 40 let. Byli to, jak já říkám, dobrovolní dárci krve, protože ta práce na začátku byla velmi složitá. Všichni se museli živit, zpívali, hráli, ať to byla Zuzana Navarová, Karel Zich, Honza Teplý a další. Já v té době daboval, abych se uživil,” vzpomíná na počátky Nadace Život umělce Jiří Novotný, který se stal jejím historicky prvním ředitelem. “Podstatné je, že měli chuť udělat něco pro lidi. Právě tahle neuvěřitelná chuť byla velmi podstatná,” dodává s tím, že se často zástupci nadace scházeli v sedm hodin ráno, a to poté, co pozdě v noci dorazili domů ze zájezdů či koncertů. A pak museli zase běžet na zkoušky.  

Když začal INTERGRAM spolupracovat s mezinárodními organizacemi, viděli jeho zástupci, jak se o výkonné umělce v zahraničí starají. “To nás vyprovokovalo k tomu, že jsme o tom začali přemýšlet,” pokračuje Jiří Novotný. Primárním důvodem pro založení Nadace Život umělce byla snaha vytvořit platformu, na které by mohli jednat výkonní umělci. “Pro výkonné umělce tehdy bylo velmi složité jednat s výrobci sdruženými v IFPI na stejné úrovni. IFPI byla organizace, v rámci níž se mladí a po revoluci rvaví výrobci – v tom nejlepším slova smyslu – domlouvali na nás, na výkonné umělce,” říká. 

“My jsme takovou platformu neměli, takže jsme se scházeli vždy u nějaké profesní organizace. Nakonec jsme si řekli, že už nic takového, že se i my chceme takto scházet a jednat. Proto jsme založili nadaci. Potřebovali jsme se připravovat na jednání s výrobci,” vysvětluje Jiří Novotný s tím, že tehdy byla jiná doba a vznik nadace podpořil fakt, že umělci byli mnohem více uznávaní. “Kumštýři se tenkrát angažovali ve společenském životě, mnoho mých kolegů se dostalo do parlamentu nebo podobně. Výkonný umělec byl v té době uznáván jako velmi podstatný, což bylo pro rozjezd nadace jednodušší,” říká. Nadace Život umělce zahájila svou činnost v Rudolfinu, a to i za účasti ministra kultury. 

A o co tedy Nadace Život umělce již od svých počátků usilovala? “Základem bylo pomoci starším umělcům a mladým v rozjezdu. Ať už to byly stáže, konkurzy a tak dále. Z peněz, kterých v té době ještě nebylo tolik, se na tyto dvě oblasti dávalo docela dost,” přibližuje JIří Novotný. Třetí oblast se pak zaměřovala na umělce, kterým nečekaně přerušil kariéru úraz či nemoc, například když muzikant přišel o prsty nebo o hlas, když byl dlouho nemocný nebo když vyhořel. 

Již od počátku se připravovalo také dnes již tradiční předávání Senior Prix. “Základní myšlenkou bylo poděkovat těm, kteří byli významnými umělci a nedostávalo se jim tolik ocenění,” říká Jiří Novotný. První předávání se uskutečnilo na ministerstvu kultury. Oceněni byli mimo jiné i Vlastimil Brodský, Rudolf Hrušínský, Miroslav Horníček, Josef Kemr, Jiří Sovák, Stella Zázvorková, Květa Fialová, Nelly Gaierová či Ljuba Hermanová. 

“Rád bych připomněl také to, že se nám dostávalo pomoci i mimo řady výkonných umělců, například od novinářů či některých výrobců, kteří pomáhali jak finančně, tak věcnými záležitostmi,” pokračuje Jiří Novotný. “Největší zásluhu na tom, že Nadace Život umělce od svého vzniku plnila očekávání svých zakladatelů, měla Zuzana Navarová, která se stala předsedkyní správní rady a práci věnovala spoustu času a úsilí,” dodává. 

Více informací o Nadaci Život umělce najdete v našem předchozím článku ZDE.

O posledním předávání cen Senior Prix si můžete přečíst ZDE.

Rozhovor s novou ředitelkou Nadace Život umělce je k dispozici ZDE.

Vše o sbírce pro umělce na Ukrajině, kterou INTERGRAM založil ve spolupráci s nadací, naleznete ZDE.

 

 

2022-04-29T11:22:21+02:00 29. dubna 2022|Štítky: , |